Saturday 19 January 2013

CARA MENGGUNAKAN SKYPE

Cara Daftar Dan Menggunakan Skype Dikomputer

Apakah yang diperlukan supaya anda atau anak anda boleh saling berhubungan:
1. Email anda.
2. Email anak anda
3. Aplikasi skype di computer/ mobile smartphone anda
4. Contact list

Cara Daftar Dan Menggunakan Skype
1. Kunjungi website resmi skype di www.skype.com lalu klik Get skype.
2. Lalu anda akan melihat tampilan seperti dibawah ini

Setelah keluar tampilan diatas, klik muatturun skype yang akan secara otomatik memuatturun software skype seperti contoh dibawah ini.

3. Setelah anda mendapatkan gambar seperti diatas,  tekan save untuk memuatturun software skype dalam bentuk .exe.
4. Setelah anda memuatturun software skype anda harus mengklik 2 kali hasil muatturun tadi untuk diinstall ke komputer anda. Lalu akan muncul tetingkap baru dan klik   I agree, Setelah  itu,  ikuti semua petunjuknya sampai muncul halaman baru seperti dibawah ini.

Bagi yang sudah mendaftar dan ingin mengguakan skype, mereka hanya perlu masukkan skype name dan password dan boleh terus menggunakan skype.
Skype name :     nama yang ingin dipaparkan di screen skype nanti
Password :       Digunakan semasa menggunakan skype. Harus dirahsiakan supaya tidak    diceroboh oleh orang luar. Anak-anak perlu masukkan password setiap kali menggunakan skype


Walau bagaimanapun, bagi pengguna baru yang belum ada akaun skype, mereka perlu  klik icon Don’t have a skype Name?  yang akan membawa anda ketetingkap baru dan disuruh memasukkan semua data anda termasuk juga username , email,  password ,negara, no telefon , dll seperti gambar dibawah ini.


Full name : Nama penuh
Create Skype Name :  Isikan nama yang mahu dipaparkan di akaun skype (apa-apa sahaja)
Password : mesti lebih daripada 6 abjad/ angka  atau kurang daripada 20
E-mail :  Alamat e-mail yang telah ada dan mahu didaftarkan untuk kegunaan skype


6. Setelah selesai mengisi info  yang diperlukan seperti diatas anda akan dibawa ke tetingkap baru seperti dibawah ini.


7. Setelah terbuka tetingkap baru seperti diatas,  tekan icon Or get started now. yang berada ditulisan bawah paling kanan gambar diatas.

8. Setelah menekan icon Start using skype anda sudah siap menggunakan skype seperti gambar dibawah ini.


9. Tapi anda masih belum boleh menggunakan skype jika anda tidak punya anak anda di contact  list anda. Untuk mendaftarkan anak  anda di contact list anda,  lihat icon  add yang ada disebelah kanan gambar diatas untuk memasukkan anak anda. setelah menekan icon add  anda akan dibawa ketetingkap baru seperti dibawah ini.

. Setelah terbuka tetingkap baru seperti gambar diatas ada harus memasukan alamat email anak anda  atau skype username untuk ditambahkan ke daftar contact list anda. setelah selesai semua anda siap untuk menggunkan skype.

11. Kepada mana-mana ibu bapa yang belum ada akaun skype, anda bolehlah mula membuka akaun skype untuk diri anda dan juga buka satu lagi akaun untuk anak anda supaya boleh digunakan untuk berhubungan semasa di Mesir nanti. Sila biasakan dan latih anak anda menggunakan skype supaya tidak timbul masalah unuk menggunakannya di Mesir.